مقالات
game

  كاربردهاي فراوان لوله و اتصالات باعث شده تا هر روز بر تنوع اين محصولات افزوده شود.

 
لوله چيست؟
 
يك قطعه استوانه اي شكل و توخالي است كه با استفاده از آن مي توان سيالات مختلف مانند مايعات و گازها را انتقال داد. در اغلب موارد لوله ها گرد هستند اما بعضي از لوله هاي فولادي را به صورت قالب هاي شش ضلعي و يا مربع شكل مي سازند.
در صنعت، لوله ها از جنس هاي مختلفي مانند آهن، پلاستيك، فولاد، سرب، آلومينيوم، سفال، سيمان و پليمر ساخته مي شوند. انواع لوله هايي كه در صنعت به كار مي روند.
 
1- لوله هاي آهني
 
چدن (چدن خاكستري ، چدن آكتيل)
فولاد (فولاد كربني ، فولاد آلياژي)
آهن كاركرده
 
2- لوله هاي غير آهني
 
- لوله هاي مسي و آلياژهاي آن ( برنج، برنز، آدميرال)
لوله هاي سربي
لوله هاي آلومينيومي
لوله هاي رويي
 
3- لوله هاي غير فلزي
 
لوله هاي سيماني
لوله هاي سربي
لوله هاي لاستيكي
لوله هاي بتني
لوله هاي پلاستيكي (پليكا، پلي اتيلن، پلي پروپيلن)
لوله هاي چوبي
لوله هاي سفالي
لوله هاي شيشه اي
لوله هاي فايبرگلاس
 
كاربرد انواع لوله 
 
لوله چدني
 
از اين لوله ها براي انتقال آب و فاضلاب با فشار پايين استفاده مي كنند.
 
لوله هاي سربي
 
از اين نوع لوله ها بيشتر در سيستم هاي فاضلاب، هواكش ها، توليد يا بازيافت مواد شيميايي و … استفاده مي شوند.
 
لوله هاي سيماني
 
در سيستم آب و فاضلاب از اين لوله ها استفاده مي شود.
 
لوله هاي سفالي
 
 
معمولا از اين لوله ها در مجاري فاضلاب كه در زير زمين هستند، استفاده مي شود.
 
لوله هاي فولادي
 
لوله هاي فولادي : از اين لوله ها در تهيه مطبوع، تاسيسات حرارت مركزي، انتقال نفت و روغن با فشار پايين استفاده مي شود. لوله هاي فولادي گالوانيزه هم براي آبرساني ساختمان ها به كار مي روند. به طور كلي جنس اين لوله ها از ST37، ST33 و ASTM A53 است.
 
لوله هاي مسي
 
مي توان در سيستم هاي لوله كشي آب و فاضلاب، سوخت رساني و روغن موتور، دستگاه هاي تهويه و … از لوله هاي مسي استفاده كرد. اين لوله ها قيمت بالايي دارند. به همين علت كمتر در لوله كشي آب و فاضلاب به كار مي روند. لوله هاي مسي به خوبي مي توانند حرارت را در مبدل هاي حرارتي انتقال دهند. اين عامل باعث شده تا در موارد مختلفي مورد استفاده قرار بگيرند.
 
لوله هاي پلاستيكي
 
 
با استفاده از اين لوله ها مي توان آب، فاضلاب، مواد شيميايي و گاز (با فشار كم) را منتقل نمود. مزاياي بالاي اين لوله ها باعث مي شوند تا در موارد مختلف به كار روند. از جمله اين مزايا مي توان به قيمت پايين، مقاومت در برابر خوردگي، وزن كم، جابه جايي آسان، تعمير آسان و … اشاره كرد.
 
لوله هاي آلومينيومي
 
اين لوله ها در موتور هواپيما، واحدهاي صنايع شيميايي، محيط كارخانه و … كاربرد دارد. وزن سبك اين لوله ها باعث شده تا براي سوخت رساني و انتقال روغن در موتور هواپيما به كار مي رود.
 
لوله سياه
 
يكي از انواع لوله هاي فولادي است كه هيچ پوششي ندارد. از اين لوله ها در سيستم گازرساني منازل، سيستم شوفاژ و … استفاده مي شود. به همين دليل با نام لوله هاي گازي و شوفاژي هم شناخته مي شوند. در صورت گالوانيزه كردن لوله سياه مي توان از آن در سيستم هاي لوله كشي آب هم استفاده كرد. معمولا اين لوله ها داراي مقاومت خمشي، پيچشي و تحمل فشار بالايي هستند.  
 
– لوله درزدار : در سطح اين لوله ها، درز جوش وجود دارد. لوله هاي درزدار براي انتقال مايعات، ساخت مصنوعات، پروفيل هاي قوطي و … مورد استفاده قرار مي گيرند.
 
– لوله بدون درز (مانيسمان) : نام ديگر اين لوله ها، سيملس است. سطح لوله هاي مانيسمان، صاف و يكنواخت مي باشد و هيچ گونه درزي در آن وجود ندارد. اين امر، مهم ترين تفاوت لوله هاي مانيسمان و لوله هاي درزدار است. مقاومت بالاي لوله هاي سيملس به همين دليل مي باشد
 
لوله گالوانيزه
 
 
 زماني كه لوله هاي فولادي سياه را به وسيله لايه اي روي پوشش مي دهند، تبديل به لوله گالوانيزه مي شوند. اين لايه باعث مي شود تا لوله در مقابل عوامل خورنده مقاومت كند. اين لوله ها را در سيستم آب سرد و گرم بهداشتي به كار مي روند. نكته مهم در مورد لوله هاي گالوانيزه اين است كه نبايد براي اتصال اين لوله ها از جوشكاري استفاده كرد. اين لوله ها در بازار با نام لوله آهني سفيد هم شناخته مي شوند. بايد توجه داشت كه لوله هاي فولادي گالوانيزه با نوع آهني متفاوت هستند.
 
– لوله فولادي گالوانيزه : از جنس فولاد نرم هستند. اين لوله ها بيشتر براي تهويه به كار مي روند. در زمان ساخت لوله هاي گالوانيزه فولادي، ابتدا ورقه ها را از داخل قالب عبور مي دهند. اين فرايند تحت فشار صورت مي گيرد. سپس لبه هاي ورقه را به هم جوش مي دهند. در انتها هم براي افزايش مقاومت لوله در برابر مواد خورنده، سطح آن را با روي مذاب مي پوشانند. با اين كار لوله ها، گالوانيزه مي شوند. مقاومت لوله فولادي گالوانيزه در برابر اسيدها نسبت به نوع آهني كمتر است. همه اسيدهايي كه باعث خوردگي چدن مي شوند، اين لوله ها را خراب مي كنند.
 
– لوله آهني گالوانيزه : با استفاده از آهن سفيد نورد توليد مي شوند. پس از جوش دادن محل درز لوله، آن را گالوانيزه مي كنند. به دليل وجود درز، به آنها لوله با درز هم مي گويند. رنگ تيره و خاكستري اين لوله ها، فاكتوري براي شناسايي آن محسوب مي شود. لوله آهني گالوانيزه در انواع سبك و متوسط وجود دارد.
 
 
اتصالات
 
به عنوان رابط بين لوله ها عمل مي كنند و با هدف ايجاد انشعاب، افزايش يا كاهش اندازه لوله ها، تقسيم بندي و تغيير جريان سيال به كار مي روند. جنس اتصالات از لاستيك، فولاد، مس، پلاستيك و … مي باشد.
 
اتصالات فلزي
 
اين نوع از اتصالات در صنايع مختلف مانند نفت، گاز، تاسيسات ساختمان و … به كار مي روند. با توجه به فشار كاري سيستم، نوع لوله و شيرآلات از انواع اتصالات استفاده مي كنند. از مهم ترين اتصالات فلزي مي توان به اتصالات مانيسمان، سياه درزدار، دنده اي گالوانيزه، دنده اي سياه، فشار قوي دنده اي و ساكت ولد اشاره كرد.
 
انواع اتصالات و كاربرد آنها
 
اتصالات بوشن
 
بوشن، يك حلقه واصل است كه براي اتصال دو لوله به كار مي رود. اين قطعه استوانه اي شكل، به صورت هاي فلزي (گالوانيزه و برنجي) و پلاستيكي (P.V.C) در بازار عرضه مي شود. بوشن به شكل هاي “پيچي يا دنده اي” و ” جوشي” ساخته مي شود. از نوع پيچي آن در لوله كشي سرد و گرم استفاده مي كنند.
 
اتصالات سر دنده
 
يكي از انواع اتصالات فلزي مي باشد و براي مهر و موم انواع مخازن و اتصالات به كار مي رود. يك سمت آن داراي رزوه است و اتصال آن دنده اي مي باشد. سمت ديگر آن را مي توان جوش داد. سردنده، براي اتصال خطوط لوله به شير هم به كار مي رود.
 
اتصالات زانويي
 
يكي از كاربردي ترين قطعات در سيستم لوله كشي صنعتي مي باشد. اين قطعه با هدف تغيير جريان سيالات و گازها به كار مي رود. تغيير جهت جريان توسط اتصالات زانويي در زواياي 90 درجه، 45، 180 و در برخي موارد تحت زواياي 60، 120 و 35 درجه صورت مي گيرد. اين تغيير جهت موجب مي شود تا فشارو شتاب سيال كاهش يابد. در برخي موارد هم منجر به شكست در سيستم لوله كشي مي شود.
 
اتصالات سه راهي
 
از مهم ترين اتصالات لوله هستند كه كاربردهاي فراواني در سيستم هاي لوله كشي دارند.
 
اتصالات فلنج
 
قطعات فولادي هستند كه با هدف برقراري اتصال به كار مي روند. اين اتصالات، انعطاف بالايي دارند. اتصالات فلنج در تعميرات مورد استفاده قرار مي گيرند. از انواع آن مي توان به فلنج كور، لبه دار، روكار و جوشي اشاره كرد. فلنج براي اتصال لوله به اقلام پايپينگ مانند لرزه گير، شير آلات و … به كار مي رود.
 
اتصالات مغزي
 
قطعات فلزي هستند كه در دو مدل ساخته مي شوند. يكي از اين مدل ها ساده و ديگري به صورت روپيچ تو پيچ مي باشد. از مغزي براي اتصال دو قسمت با دنده ي داخلي استفاده مي شود.
 
شيرآلات
 
قطعاتي هستند كه براي متوقف كردن و يا تنظيم جريان سيال درون لوله به كار مي روند. از مهم ترين شيرآلات مي توان انواع پروانه اي، سماوري، توپي، بشقابي، يك طرفه و ديافراگمي را نام برد.
 
درپوش (كپ)
 
قطعه اي است كه براي بستن مسير جريان از آن استفاده مي كنند. معمولا محل آچارگيري درپوش ها به صورت چهارگوش مي باشد.
 
مهره و ماسوره
 
براي اتصال دو بخش از لوله كشي به هم و يا لوله كشي به دستگاه به كار مي روند. از اين نوع اتصال، بيشتر در لوله كشي آب بهداشتي، تهويه و تعميرات لوله كشي استفاده مي شود. ساختار آن از سه بخش تشكيل شده است. دو قطعه آن، هر يك به يك سمت متصل مي شوند. قطعه وسط هم در حد واسط بين دو قطعه قرار مي گيرد. از اين طريق دو قسمت لوله كشي به هم وصل مي شوند.  
 
نمونه هايي از لوله و اتصالات و كاربرد آنها
 
لوله و اتصالات تنوع گسترده اي دارند. در اين بخش به تعدادي از آنها اشاره مي كنيم.
 
لوله و اتصالات پلي اتيلن
 
جنس لوله هاي پلي اتيلن از پليمرهايي است كه مي توان آنها را به دفعات در چرخه ذوب- انجماد به كار برد. به اين پليمرها، ترموپلاستيك گفته مي شود. لوله هاي پلي اتيلن داراي استحكام، انعطاف و مقاومت بالايي هستند. اين لوله ها وزن كمي دارند و در خطوط فشار قوي مورد استفاده قرار مي گيرند. از انواع لوله هاي پلي اتيلن مي توان به لوله هاي آبرساني، گازرساني، اسپيرال، چند لايه و دوجداره اشاره كرد.
 
اتصالات پلي اتيلن براي تغيير اندازه لوله، اتصال قطعات لوله، تغيير زاويه مسير جريان و … به كار مي روند. اين اتصالات در مقابل ارتعاشات زلزله مقاومت خوبي دارند. ضمن اينكه از انعطاف پذيري بالايي برخوردار مي باشند. اتصالات پلي اتيلن شامل اتصالات تزريقي، جوشي، پليمري، الكتروفيوژن و كوپلينگي مي شوند.
 
لوله و اتصالات پلي پروپيلن
 
جديدترين تكنولوژِي مورد استفاده در سيستم فاضلاب ساختماني است كه راندمان بالايي دارد. لوله و اتصالات به كار رفته در اين سيستم از نظر كيفيت، مواد اوليه، جنس، طراحي، ساخت، روش نصب و اجرا نسبت به لوله و اتصالات ديگر بهتر است. اتصال قطعات در اين سيستم، به سادگي امكان پذير مي باشد. براي نصب اين قطعات در سيستم فيت پوش نيازي به چسب و جوش نيست.
 
لوله و اتصالات پلي پروپيلن
 
اين نوع از لوله و اتصالات وزن كمي دارند و در مقابل مواد شيميايي، سايش و جوشكاري مقاومت مي كنند. ضمن اينكه عايق حرارتي و الكتريكي خوبي هستند.
 
در ساختار لوله هاي پلي پروپيلن، گروه متيل وجود دارد. اين عامل باعث مي شود تا عايق حرارت بهتري باشند. لوله هاي پلي پروپيلن به رنگ هاي سبز و سفيد در بازار عرضه مي شوند. نوع سفيد رنگ آن، ظاهري پلاستيك مانند دارد. لوله هاي پلي پروپيلن سفيد مي توانند در 185 درجه فارنهايت، فشار 10 بار را تحمل كنند. از لوله هاي سبز رنگ، در صنايع غذايي و كشتي سازي، تاسيسات حرارتي و … استفاده مي كنند.
 
لوله ها و اتصالات 5 لايه
 
نسل جديدي از لوله ها با استحكام و دوام زياد مي باشند. اين نوع از لوله ها، از فلز و پليمر ساخته مي شوند. در ساختار آنها، يك لايه آلومينيوم، دو لايه پليمر و دو لايه چسب وجود دارد. از لوله و اتصالات 5 لايه در سيستم هاي آب گرم و سرد و گرمايشي استفاده مي كنند. از ويژگي هاي ديگر اين لوله ها مي توان به مقاومت بالا در مقابل خوردگي، نصب آسان و عايق بندي مناسب اشاره كرد.
 
اتصالات 5 لايه شامل انواع پرسي، كوپلي و كلمپي مي شوند.
 
قيمت لوله و اتصالات
 
عوامل مختلفي مانند نوسانات نرخ ارز و دلار، قيمت آهن و فولاد، قيمت مواد اوليه، تورم جهاني، هزينه حمل و نقل، ميزان عرضه و تقاضا، قيمت ضايعات آهن و … بر قيمت لوله و اتصالات تاثيرگذار هستند. براي استعلام قيمت لوله و اتصالات فلزي با ما تماس بگيريد.
 
فروش لوله و اتصالات
 
محصولاتي كه توسط مجموعه ي ماهان صنعت به بازار عرضه مي شوند از كيفيت و قيمت مناسبي برخوردار هستند. اين شركت، قيمت فروش لوله و اتصالات خود را به صورت رقابتي تعيين مي نمايد. كيفيت بالاي محصولات ما باعث شده تا در بورس لوله و اتصالات نياز ارائه شوند.
 
نمايندگي لوله و اتصالات
?
نمايندگي لوله و اتصالات كليه خدمات مربوط به خريد، فروش، توزيع، مشاوره و … را به مشتريان عزيز ارائه مي دهد. كارشناسان ما در نمايندگي فروش لوله و اتصالات آماده پاسخگويي به سوالات مشتريان عزيز مي باشند. براي خريد لوله و اتصالات يا دريافت مشاوره با ما در ارتباط باشيد.
امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۳ مرداد ۱۴۰۱ ] [ ۱۲:۴۲:۵۰ ] [ gamer ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی